Alla inlägg under februari 2010

Av Marwo - 22 februari 2010 08:01

Aishah bint Abu Bakar

Dotter till den sannfärdige Abu Bakar As-Siddiq, en av profeten Mohammeds trognaste följare. Han sammankopplades till profeten Mohammed genom äktenskap med  Aisha.

Aishah bint Abu Bakar som hon hette var profetens tredje fru efter, Sawdah som var en trettioårig änka när hon gick in i äktenskap med profeten.  

År 619 e. kr strax innan hijra, led profeten en stor förlust genom hans första hustru Khadidjahs bort gång. Hon vad då ungefär sextiofem år gammal, under deras liv tillsammans så levde de i monogami . I många år hade de levt tillsammans i djup samstämmighet, hon var bara inte hans fru, utan också hans nära vän och var rådgivare och mor för hela familjen.

  Samma år som Khadidjas död, så hade profeten en dröm, i drömmen så såg han en man som bar någon insvept i ett stycke siden. Mannen sade till honom ” det är din hustru, tag fram henne”, när profeten lyfte på sidentyget så såg han Aishah.

Men Under den tiden så var Aishah bara sex år och han var över femtio. Men profeten sa till sig själv ” om detta är från Gud kommer han att låta det ske”. Nätter efter de så hade han samma dröm, men denna gång så var det en ängel som bara på siden tyg. Och denna gång så var det profeten som sa ” visa mig” och när ängeln lyfte på sidentyget så var Aishah där. Återigen så sa profeten ” om detta är från Gud kommer han att låta det ske”.

Ännu än hade han inte tala om sin dröm för någon, inte ens för hans närmaste vän Abu Bakar.  Men nu kom en tredje bekräftelse av ett annat slag. En av profetens kvinnliga följeslagare Khawlah, hade efter Khadidjas död varit mycket uppmärksam på olika behov som uppstått i profetens hushåll, och en dag så föreslog hon att han skulle ta en annan hustru. När profeten frågade ”vem?” så sa hon ” antingen Abu Bakars dotter Aishah eller Sawdah”. Profeten bad Khawla att försöka arrangera äktenskap med Sawdah. Sawdahs svar blev ”jag är din tjänarinna, guds sändebud”.

Några månader efter giftermålet med Sawdah så blev Aishah profetens fru. Äktenskapet ingick genom att ett kontrakt upprättades mellan hennes far och profeten, själv var hon inte närvarande.                


 ( mer kommer )

Av Marwo - 16 februari 2010 09:36

Vad är en islamiskt slöja?


Denna artikel är inte bara för muslimer, den är även  också en påminnelse och råd till alla som länga har undrat varför " varför bär de muslimska kvinnorna slöja?"

 -Till alla som har muslimska vänner.

  -till alla som tror att dem muslimska kvinnorna är förtryckta.

  -Till alla chefer  där ute, som inte skulle tänka sig att anställa en muslimska kvinna, bara för att hon bär sjal.

  


Hijab

 

Är en specefik bemärkelse på en plagg som används av dem muslimska kvinnorna över hela världen. Det är en plagg som täcker håret och axlarna, och den finns i många olika färger,former och tyger.  

   I  koranen används dock inte termen "hijab" utan där står det termen " jalabib"

där står det



59. O profet, säg till dina fruar, dina döttrar, och fruarna till de troende, att de ska förlänga sin klädsel. På så sätt kommer de att betraktas ( som rättfärdiga kvinnor ) och undvika förolämpningar. GUD är Förlåtare, Barmhärtigast.

( surah al ahzab vers 59)

Av Marwo - 14 februari 2010 17:43

Hej!!! ÄNTLIGEN TILLBAKA

Förlåt att jag har varit borta, jag ska strax tala om varför jag har varit borta men första tänkte jag tala om vad jag ska göra och hur det går med mitt projekt



Jag har börjat att prata med många muslimer  här i borlänge ( både manliga och kvinnliga ) om vissa frågor såsom

-tror du att sjalen är en hinder för dig?

- är polygami något som du skulle kunna accept, varför varför inte?

-vad är  den rätta islamska klädseln för en muslimsk  kvinnor?

- skulle du kunna tänka dig att gifta dig, med en muslimska kvinna som inte bär slöja, varför varför inte?

ja listan är jättlånga men jag har bara tagit ut några frågor. Det var 20 frågor som jag ställd.

GUD det är jätte mycket jag har gjort.

........ jag har tänkt att  åka till stockholm under sportlovet  ställa dessa 20 frågor till de muslimer som bor där. Det bor betydligt mer muslimer i stockholm, det bor praktiserande muslimer som jobbar i  blandannat  landstinget.

Jag vill att intervJua ska vara så bred som möjligt bland muslimer på de olika arbetsplattserna.

            loggbok 2010

 

10/1

Jag har intervjuat några muslimska kvinnor (genom internet)



18/1

Jag har bokat tid med en vän, tänkte diskutera de böcker jag har läst.

5/12

Börja sammanställa de böcker som jag har läst

13/12

 skrev vidare på  projektet

31/1

Jag har skrivit ihop en frågeenkät, det är ungefär 20 frågor.

7/2

Idag har jag surfat runt i nätet och kollat om jag hittar något intressant, som jag tänkte ta med projektet.

7/2

Idag så hittade jag något som var väldigt intressant    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6489630

14/2

Jag planerar min resa till Stockholm för fullt  




Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards