Direktlänk till inlägg 22 februari 2010

De rättrognas moder

Av Marwo - 22 februari 2010 08:01

Aishah bint Abu Bakar

Dotter till den sannfärdige Abu Bakar As-Siddiq, en av profeten Mohammeds trognaste följare. Han sammankopplades till profeten Mohammed genom äktenskap med  Aisha.

Aishah bint Abu Bakar som hon hette var profetens tredje fru efter, Sawdah som var en trettioårig änka när hon gick in i äktenskap med profeten.  

År 619 e. kr strax innan hijra, led profeten en stor förlust genom hans första hustru Khadidjahs bort gång. Hon vad då ungefär sextiofem år gammal, under deras liv tillsammans så levde de i monogami . I många år hade de levt tillsammans i djup samstämmighet, hon var bara inte hans fru, utan också hans nära vän och var rådgivare och mor för hela familjen.

  Samma år som Khadidjas död, så hade profeten en dröm, i drömmen så såg han en man som bar någon insvept i ett stycke siden. Mannen sade till honom ” det är din hustru, tag fram henne”, när profeten lyfte på sidentyget så såg han Aishah.

Men Under den tiden så var Aishah bara sex år och han var över femtio. Men profeten sa till sig själv ” om detta är från Gud kommer han att låta det ske”. Nätter efter de så hade han samma dröm, men denna gång så var det en ängel som bara på siden tyg. Och denna gång så var det profeten som sa ” visa mig” och när ängeln lyfte på sidentyget så var Aishah där. Återigen så sa profeten ” om detta är från Gud kommer han att låta det ske”.

Ännu än hade han inte tala om sin dröm för någon, inte ens för hans närmaste vän Abu Bakar.  Men nu kom en tredje bekräftelse av ett annat slag. En av profetens kvinnliga följeslagare Khawlah, hade efter Khadidjas död varit mycket uppmärksam på olika behov som uppstått i profetens hushåll, och en dag så föreslog hon att han skulle ta en annan hustru. När profeten frågade ”vem?” så sa hon ” antingen Abu Bakars dotter Aishah eller Sawdah”. Profeten bad Khawla att försöka arrangera äktenskap med Sawdah. Sawdahs svar blev ”jag är din tjänarinna, guds sändebud”.

Några månader efter giftermålet med Sawdah så blev Aishah profetens fru. Äktenskapet ingick genom att ett kontrakt upprättades mellan hennes far och profeten, själv var hon inte närvarande.                


 ( mer kommer )

 
 
Ingen bild

Marit

22 februari 2010 17:31

Hur gammal var Aisha när de gifte sig? Giftermålsåldern för kvinnor har varierat genom historien. Hur var åldern för kvínnor och äktenskap på 600-talet på arabiska halvön!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marwo - 2 april 2010 07:34

18/3 Idag så gick jag igenom mitt projekt 21/3 Från och med idag så ska jag bara skriva (projekt) 24/3 Jag har tänkt på en sak och det är att min slutprodukt, ska bli skriftig rapport. Förut hade jag tänk...

Av Marwo - 17 mars 2010 19:46

10/3 Jag hade möte med min handledare Marit Nygård. Vi gick genom vad jag har gjort och hur lång jag har kommit med projektarbetet, och vad jag ska göra framöver. 11/3 Jag gick genom mitt projekt och kollade om det var n...

Av Marwo - 7 mars 2010 10:31

Kvinnan i arabvärlden före islam. Hur hade den arabiska kvinnan det före islams inträde på den arabiska arenan? Levde kvinnorna i ett patriarkalt samhälle? Detta är en av de punkterna som jag tänkte ta upp här.   Det har länge varit känt ...

Av Marwo - 4 mars 2010 12:52

Hej Jag har sett fram emot detta inlägg väldigt länge. Jag tänkte ta upp en händelse som har hänt mig.  Det var så att jag var på lektion en dag, jag hade på mig en svart abaya ( vet ej om du har märkt de, men typ en lång klänning).  När så lär...

Av Marwo - 4 mars 2010 11:38

Hej här är frågorna som jag ställde                                           Frågor   och svar.     1)   Är du gift?   2)   Skulle din man ha gift sig med dig om du inte bar slöja?   3)   Tror du på månggift? Skulle du acceptera att ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards